Onbekend maakt onbemind. Ook in de cryptowereld gaat dat min of meer op. Althans voor het grote publiek.
De bekendheid van bitcoin in Nederland is hoog. Maar liefst 95 procent van de consumenten kent bitcoin. Bezitters van cryptovaluta zijn vooral mannen van 18 tot 34 jaar. Ze zijn over het algemeen hoogopgeleid. Bezitters zijn gemiddeld 25 minuten per dag bezig met de munten. Ze volgen de koersen, handelen erin of praten er met anderen over.
Dit blijkt uit de zogenoemde Cryptovaluta Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder ruim zevenduizend Nederlanders.
Van het geld dat Nederlanders in cryptovaluta investeren, zit 43 procent in de bitcoin. Verder spreiden bezitters hun investering met name over ethereum (11 procent), ripple (7 procent) en litecoin (5 procent).
Ook Nederlanders die van plan zijn te investeren in cryptovaluta gaan voor bitcoin (38 procent). Bitcoin wordt daarbij op de voet gevolgd door ripple (34 procent) en ethereum (29 procent). De kleinere digitale munten, zoals neo (13 procent) en stellar (11 procent) staan ook in de top-10 voor toekomstige investeringen.
Vraag is natuurlijk of die hoge voorkeur voor de bitcoin op de lange termijn verstandig is, zeker gelet op de discussie over bijvoorbeeld de transactiesnelheid van het bitcoinnetwerk.
Aangezien cryptomunten op dagbasis enorm kunnen fluctueren is het moment waarop je in- en uitstapt enorm bepalend voor winst of verlies. Maar laten we even kijken hoe respectievelijk de bitcoin, ethereum, ripple en litecoin het de afgelopen twaalf maanden hebben gedaan, gemeten in euro's.
Spoiler: de bitcoin was niet de beste investering, maar ook niet bijzonder slecht.